Niedobory witaminy D zdarzają się w naszym klimacie bardzo często, zwłaszcza w okresie jesienno - zimowym. Jedna z ważniejszych witaminy z grupy D, witamina D3 (cholekalcyferol) jest syntetyzowana w organizmie pod wpływem światła słonecznego, którego okresowo brakuje. To z kolei przekłada się na liczne dolegliwości, które często nie są przez odczuwających je wiązane z niedoborami. Tymczasem zbyt mała podaż i produkcja witaminy D wiąże się ze znacznie gorszym samopoczuciem, zaburzeniami potencji czy problemami z układem kostnym.

Witamina D - jakie role pełni w organizmie?

Witamina D pełni bardzo różnorodne role. Jej źródłem jest pożywienie (jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach), ale jest także w dużej mierze produkowana w skórze, skąd trafia do wątroby. Następnie ulega przemianom metabolicznym i może być wykorzystywana przez organizm. Do jej podstawowych ról należą:

  • utrzymanie prawidłowej struktury i zdrowej kondycji kośćca,
  • wspomaganie przyswajania wapnia z jelita,
  • regulacja procesów mineralizacji kości i zębów,
  • zwiększanie wydolności organizmu,
  • regulacja wydzielania insuliny w trzustce,
  • regulacja ciśnienia krwi,
  • zapobieganie zaburzeniom lękowym i depresyjnym.

Według obecnych doniesień naukowców, dzienne spożycie witaminy D powinno wynosić około 50 μg. Niektóre grupy osób są narażone na niedobory i wymagają większej podaży.

Witamina D a kondycja psychiczna

Co jakiś czas pojawiają się nowe doniesienia w kwestii roli witaminy D i jej wpływu na zdrowie. Jednym z ciekawszych zjawisk jest wpływ witaminy D na zdrowie mózgu. Badania pokazują, że jej niedobory wiążą się ze zwiększonym ryzykiem schizofrenii i szybszego postępowania uszkodzeń mózgu związanych ze starzeniem się. Zwiększenie podaży witaminy D3 jest też wskazane w leczeniu zaburzeń depresyjnych i lękowych. Wprawdzie suplementowanie witaminy czy zmiana diety pod kątem zwiększenia jej podaży nie zastąpią leków przepisanych przez psychiatrę, mogą jednak znacząco wspomóc procesy leczenia i przyspieszyć poprawę nastroju.

Witamina D a potencja

Witamina D znajduje się także na liście suplementów, które powinni stosować mężczyźni cierpiący na problemy z potencją. Witamina podnosi skutecznie poziom testosteronu, wpływa na prawidłową pracę serca oraz obniża ryzyko zachorowania na raka prostaty. Prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia przekłada się na poprawę jakości życia seksualnego. Nie bez znaczenia pozostaje też wpływ samopoczucia psychicznego na potencję, a witamina D jest jedną z substancji wspomagających dobry nastrój i pracę mózgu.

Jak suplementować witaminę D?

Aby podnieść poziom witaminy D w organizmie, warto korzystać z rozsądkiem z kąpieli słonecznych i nie unikać słońca. Dietę warto uzupełnić o tran z dorsza, a także tłuste ryby, masło, żółtka jaj (uwaga na cholesterol!).

Do suplementacji polecane są szczególnie witaminy D w kroplach, a także oleistych tabletkach. Choć witamina nie jest szczególnie toksyczna, nie należy przekraczać dawek podanych przez producenta suplementu diety. Nie jest konieczne przyjmowanie ogromnych dawek, liczy się regularność.

Top