Koktajl to szybki posiłek, który może też stanowić bardzo wartościowy element diety sportowca. Wielu ćwiczących mężczyzn decyduje się na koktajle zamiast śniadania lub przed treningiem, by zyskać więcej sił. Dobrze skomponowany koktajl jest nie tylko smaczny, ale też ekspresowo dostarcza składników niezbędnych do podjęcia wzmożonego wysiłku. Koktajl można też łatwo zabrać ze sobą, wychodząc z domu na trening. Jak tworzyć zdrowe koktajle sportowca, które dodadzą sił i wspomogą trening?

Koktajl sportowca - co może być jego bazą?

Popularną bazą koktajli energetycznych są płatki owsiane. Bogate w błonnik, kaloryczne i sycące, świetnie sprawdzają się w tego typu płynnych posiłkach. Za kalorie w koktajlu odpowiadają także takie "wypełniacze", jak otręby zbożowe, orzechy, nasiona (dyni, słonecznika) czy kasza jaglana - w zależności od preferencji. Koktajl może właściwie być płynną owsianką. Wielu sportowców dodaje też do koktajlu produkty mleczne (maślanki, jogurty, mleko), choć takie połączenia lepiej sprawdzają się po treningu, niż przed nim. Weganie używają w tym celu mlek roślinnych fortyfikowanych wapniem. Bardzo dobrą, sprawdzoną podstawą koktajlu energetycznego na słodko jest też dojrzały banan. Można go z powodzeniem łączyć z płatkami owsianymi, by uzyskać jeszcze bardziej sycącą mieszankę. Bardzo dużo łatwo przyswajalnych cukrów mają w sobie daktyle, co sprawia, że dobrze sprawdzają się przed wysiłkiem. Można też dosładzać nimi koktajl.

Zdrowe koktajle sportowca - jak poprawić smak?

Koktajl może być nie tylko zdrowy, ale też naprawdę smaczny. Możliwych dodatków nie brakuje - są to przede wszystkim dojrzałe owoce, takie jak maliny, jagody, gruszki, borówki. Koktajl można też oczywiście dosłodzić, między innymi wspomnianymi wyżej daktylami. Dobrym, zdrowym słodzikiem jest też miód pszczeli. Dla smaku i koloru warto dodać cynamon lub kurkumę.

Jak dodać koktajlowi właściwości zdrowotnych?

Warto też sięgnąć po tak zwane superfoods. Należą do nich między innymi nasiona chia (świetnie wypełniające koktajl), młody jęczmień, karob czy spirulina. Dobrym, energetycznym dodatkiem do koktajlu jest też awokado i sproszkowane kakao.

Dużym powodzeniem cieszą się także koktajle warzywne - mniej energetyczne niż owocowo - zbożowe, jednak bardzo zdrowe. Zielony koktajl z dodatkiem jarmużu, naci pietruszki i szpinaku stanowi silny przeciwutleniacz, choć raczej nie zapewni zastrzyku energii przed intensywnymi ćwiczeniami.

Dodatek białka w proszku - warto czy nie?

Koktajl to też dobry sposób na przemycenie sproszkowanej odżywki białkowej, stosowanej w okresie budowania masy mięśniowej. To z pewnością ciekawszy sposób, niż dodawanie jej zawsze do jogurtu. Odżywki białkowe stosowane rozsądnie to wygodna, bezpieczna opcja. Pozwalają zapewnić sobie odpowiednią dawkę białka, nawet jeśli zapotrzebowanie jest wysokie. Warto jednak zawsze wybierać odżywki ze sprawdzonych źródeł. Trzeba też pamiętać, że nie każdy sportowiec potrzebuje preparatów białkowych. Przedawkowanie białka może prowadzić do licznych nieprzyjemnych objawów i problemów ze zdrowiem.

Top