
Nowatorskie podejście do dostaw w Poznaniu: Mikrohuby i rowery cargo na straży ekologii
W grudniu ubiegłego roku w Poznaniu ruszył pierwszy w Polsce wolnostojący mikrohub przeładunkowy. To miejsce, gdzie paczki dostarczane samochodami są przeładowywane na elektryczne rowery cargo, które następnie rozwożą je po centralnych dzielnicach miasta. Ten pilotażowy projekt, realizowany w ramach inicjatywy GRETA przez Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny we współpracy z partnerami z sześciu krajów UE, ma na celu przetestowanie ekologicznych rozwiązań w miejskim transporcie towarów.
Mikrohub – jak działa?
Mikrohub, zlokalizowany przy ul. Pułaskiego, to niewielki budynek wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu, zasilany energią słoneczną dzięki panelom fotowoltaicznym. Stacjonują w nim cztery elektryczne rowery cargo. Przesyłki z centrum logistycznego trafiają do mikrohubu samochodami dostawczymi, gdzie są przeładowywane na rowery. Każdy rower może przewieźć około 40-45 małych paczek i pokonać trasę od 15 do 20 km. To rozwiązanie pozwala na sprawną i ekologiczną dostawę w zatłoczonych obszarach miejskich.
Dlaczego to ważne?
Ostatni etap dostawy, tzw. „ostatnia mila”, jest najbardziej kosztowny i najmniej ekologiczny. Wprowadzenie rowerów cargo może znacząco obniżyć emisję spalin w centrach miast. Jak podkreśla Marta Cudziło z Łukasiewicz – PIT, projekt GRETA dostarczy konkretnych danych na temat efektywności i ekologiczności tego rozwiązania, co pomoże w jego ewentualnym wdrożeniu na szerszą skalę.
Wsparcie lokalnych władz i firm kurierskich
Miasto Poznań aktywnie wspiera inicjatywy zmierzające do redukcji liczby pojazdów spalinowych w centrum. Grzegorz Kamiński z Urzędu Miasta Poznania zaznacza, że wykorzystanie rowerów cargo to krok w kierunku poprawy jakości powietrza i ograniczenia ruchu samochodowego. Firma GLS Poland również angażuje się w ekologiczne dostawy, dążąc do osiągnięcia zeroemisyjności do 2045 roku. Obecnie po ulicach Polski kursuje 16 elektrycznych rowerów kurierskich GLS, które świetnie sprawdzają się w zatłoczonych centrach miast.
Przyszłość miejskiej logistyki
Pilotaż mikrohubu w Poznaniu potrwa około pięciu miesięcy. W tym czasie przez hub przejdą wszystkie małe przesyłki GLS Poland dostarczane do centrum miasta. Większe paczki nadal będą dostarczane samochodami. Doświadczenia z tego projektu posłużą do efektywniejszego planowania miejskiej logistyki w przyszłości, z naciskiem na rozwiązania ekologiczne i zrównoważone.
Zaciekawił cię ten temat? Zobacz całość w serwisie Log24.pl – serwisie informacyjnym z branży logistycznej, transportowej i magazynowej.